Οι Ελληνες μετρούν και το τελευταίο σεντ: Με τη λίστα στο χέρι ψάχνουν τις πιο χαμηλές τιμές σε βασικά προϊόντα

Με τη λίστα στο χέρι και σε συνεχή αναζήτηση για το πιο φθηνό κατάστημα είναι πλέον οι περισσότεροι Ελληνες οι οποίοι, εξαιτίας της ύφεσης και των βαθύτατων οικονομικών προβλημάτων, παιρνούν κυριολεκτικά «από κόσκινο» τα τιμολόγια ακόμη και για βασικά προϊόντα.  ...

Τη ζοφερή αυτή εικόνα αποτύπωσε με τα πρόσφατα στοιχεία της η ετήσια πανελλήνια έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανικού Εμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από μερικές ημέρες.

Μέσω αυτής της έρευνας που έγινε σε δείγμα 2.000 καταναλωτών σε όλη την Ελλάδα καταγράφεται η μεγάλη στροφή στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων, οι οποίοι συγκρίνουν τις τιμές σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, κάτι που σε παλαιότερες εποχές δεν συνέβαινε παρά μόνο για είδη ρουχισμού, πολυτελείας κλπ.


Με... φάρο τα σούπερ μάρκετ


Οπως αναφέρει το «Εθνος της Κυριακής» οι καταναλωτές δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη στις τιμές των σούπερ μάρκετ τις οποίες θεωρούν ως «βάση» για να συγκρίνουν το κόστος αγοράς ανάμεσα σε αλυσίδες, αλλά και τοπικά καταστήματα μικρότερου βεληνεκούς με και λιγότερα προϊόντα.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, που παρουσιά- ζει η «Οικονομία» ο καταναλωτής «τσεκάρει» συνέχεια τις τιμές των προϊόντων που αγοράζει. Ο Ελληνας έχει γίνει πολύ πιο «κριτικός» στη διαδικασία επιλογής.

Τα στοιχεία αναφέρουν πως το 82% των καταναλωτών δηλώνει ότι συγκρίνει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν τις τιμές. Μάλιστα, τα νοικοκυριά θα πάνε και σε δεύτερο, ίσως και σε τρίτο κατάστημα προκειμένου να συγκρίνουν τις τιμές. Ο καταναλωτής έχει γίνει «ενεργητικός» και όπως προκύπτει από άλλο εύρημα έξι στους δέκα, για την ακρίβεια το 62% των ερωτηθέντων απαντούν ότι επισκέπτονται περισσότερα καταστήματα σουπερμάρκετ από πριν προκειμένου να συγκρίνουν τιμές και να κάνουν τις αγορές τους.

Με πιο απλά λόγια, οι οικογένειες θα κάνουν πριν από τα ψώνια τους τη λίστα με τα απαραίτητα αγαθά για το σπίτι τους και θα επισκεφθούν πριν κάνουν τις αγορές τους περισσότερες από μία αλυσίδες για να δουν τις πιο συμφέρουσες γι΄ αυτές επιλογές. Οι καταναλωτές πριν από χρόνια δεν έμπαιναν σε αυτή τη διαδικασία. Η αλλαγή της στάσης τους αποδίδεται στην οικονομική στενότητα αλλά και στην ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των σούπερ μάρκετ.

Η πλειοψηφία εμπιστεύεται τις μεγάλες αλυσίδες για τιμές και ποικιλία προϊόντων

Παράλληλα, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οκτώ στους δέκα, και πιο συγκεκριμένα σε ποσοστό 83%, καταναλωτές θεωρούν ότι στα σούπερ μάρκετ έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν και να επιλέξουν πολλά διαφορετικά προϊόντα. Αυτό είναι αποτέλεσμα τόσο της δομής των καταστημάτων των αλυσίδων, η οποία είναι πολύ πιο εξελιγμένη σε σχέση με άλλα σημεία πώλησης, αλλά και της μεγάλης ποικιλίας προϊόντων που προσφέρουν.

Αυτή η καταναλωτικά στάση επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι επτά στους δέκα Ελληνες εκτιμούν ότι το σημείο το οποίο τους παρέχει τις καλύτερες τιμές είναι το σούπερ μάρκετ, ενώ αμέσως μετά, σε ποσοστό 21%, πιστεύουν ότι καλύτερες τιμές μπορούν να βρουν στη λαϊκή αγορά.

Με πολύ μεγάλη διαφορά και με μονοψήφια ποσοστά ακολουθούν οι απαντήσεις για τα άλλα σημεία πώλησης, όπως παντοπωλεία, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία κλπ.

Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Δουκίδης, σχολιάζοντας την έρευνα, δήλωσε: «Τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ συμβαδίζουν με πρόσφατα στοιχεία μετρήσεων για τις τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ το 2013 που μειώθηκαν 0,68% σε σχέση με το 2012 και βρίσκονται πλέον σε επίπεδα του 2009».

iefimerida.gr